Dr. Nezar Kamal - د. نزار كمال
الموقع الرسمي خبير التميز الحكومي العربي

- الإعلانات -

حلول ابداعية مع شرطة الأطفال وعدوانية الطفل

21

نموذج الرد الإبداعي الثانى للطفل

في قضية شرطة الأطفال وعدوانية الطفل

انا عاوز فلوس كثيره علشان اشترى مسدس او دبابه او طائره فكل هذه الاسلحه تعبر عن عدوانيه الطفل او قد تكون حماسته ,فان شعور الطفل بالظلم قد يولد رغبه عنده فى ان يجد فى يديه الاشياء التى قد تعيد اليه حقه بالقوه

وكذلك قد يكون استشعار الطفل لظلم شديد واقع علي مجموعه من الافراد مثل الذى يحدث الان فى فلسطين , قد يكون ذلك دافعا قويا له فى محاوله لتوفير السلاح ليحرر الارض وينقذ هؤلاء المظلومين .

ولكن كما ان الخطوره فى ان يكون الطفل مستشعرا العدوانيه الشديده الغير مبرره والتى تنتج من سؤ المعامله فى الاسره او كثره مشاهدته للاعلام المدمر العنيف ولنا بخصوص الاعلام مقاله سنرفقها هنا بأذن الله بعنوان ( الاعلام وثقافه الرعب ) توضح اساليب علاجيه جيده للتعامل النفسى مع الاطفال .

فى حاله هذا الطفل من المهم ان يتم توضيح معنى القوه بالنسبه للاقوياء وانها ليست مرتبطه بالقسوه والبطش والعنف , وتوضيح المعنى المتعلق بأن القوه الحكيمه المتعلقه بالقياده

والسيطره القائمه على الطاعه المبصره من الاتباع هى التى تحرك الافراد لأنشاء نجاحات قويه ومؤثره ومغيره لسلبيات المجتمع كله , وهذا ما يسمى الحكمه وان القوه اضعف بكثير من الحكمه .كيف تربي مواهب أطفالك

الطفل : انا عاوز فلوس كتير علشان اشترى دبابه او طياره او مسدس

الاب : متعجبا ! ليه العنف ده يا حبيبى ؟

الطفل : علشان محدش يعرف يكلمنى

الاب : متسائلا هو علشان محدش يعرف يكلمك لازم تكون ضعيف ؟

الطفل : ا زاى…. انا حيبقى معاى اسلحه كتير , وكل الناس هتخاف منى !!

الاب : يعنى كل الناس هتخاف من السلاح اللى معاك , مش حتخاف منك

الطفل : لا حيخافوا منى برضه

الاب :  طيب … ممكن اسألك سؤال ؟ وتجوابنى بصراحه لو سمحت ؟

الطفل : ايوه

الاب : هل ممكن يبقى فى رجل قوى وكل الناس تحبه ؟

الطفل : متعجبا ممكن

الاب : طيب ويبقى رأيك ايه فى هذا الرجل ؟

اللى كل الناس بتحبه وبتسمع كلامه وكمان الناس الوحشين بيخفه منه !!

الطفل : راجل كويس

الاب : متعجبا … بس … راجل كويس بس .

الطفل كويس اوى

- الإعلانات -

الاب : يعنى ما نفسكشى فى انك تكون كل الناس تحبك وتخاف منك الناس الوحشين بس وتمشى فى الشارع كل الناس تقف تسلم عليك وكمان عسكرى المرور يضربلك تعظيم سلام .

الطفل : ايوه طبعا .

الاب : هل ساعتها بقى محتاج المسدس او الدبابه

الطفل : ممكن

الاب : ايوه بس مع مين ؟

الطفل : مع الناس الوحشين بس

الاب : الله ينور عليك… بس انت عارف …. مش لو الناس الوحشين كانو بيخافوا من شخصيتك قوى , وبينفذوا كل اللى بتقول عليه هل ستحتاج المسدس ؟

الطفل : لأطبعا

الاب : المهم دلوقتى … ان احنا نتعلم ازاى يبقى عندنا شخصيه قويه وكل الناس الحلوين يحبونا ويسعدونا وكل الناس الوحشين يخافوا مننا ويسمعوا كلمنا . صح .

الطفل : ايوه صح

الاب : ازاى بأه ياشاطر

الطفل : ………….؟؟

ويستمر الحديث الذى يحاول فيه الاب غرس كل الصفات القياديه الجيده عن طريق توجيه  الحديث الى مراكز  القوى الشخصيه عند الناجحين والقيادت من البشر ويفضل هنا اعطاء نماذج ناجحه من السيره النبويه وبالطبع تمثل قصه الرسول النبى الخاتم محمد صلى الله عليه وسلم

وكيف انه تحمل الاذى فى سبيل نصره الله عز وجل سنين طويله وكيف انه صلى الله عليه وسلم من ان وصل الى الاستعلاء فى الارض بأن دانت له صلى الله عليه وسلم بعد غزوه الخندق فقال صلى الله عليه وسلم (الان نغزوهم ولا يغزونا ) كيف انه صلى الله عليه وسلم لم يقطع شجره ولم يقتل شيخا ولا امرأر ولاطفلا …. صلى الله عليه وسلم .

شرطة الأطفال وعدوانية الطفل

عاده ما يلجأ كثير من الاباء والامهات الى الهروب ,وكثيرا مايتعللون بأكل العيش او بالسعى في طلب الرزق كما يقولون حتى انك لتجد الرجل يدخل داره ليلا وكل اولاده نائمون ثم اذا تكلمت معه زوجته عن بعض احوال الدار

يهرب منها فى كلامه ويكون عندها متمنيا ان تسكت كى يريح عقله من التفكير ومن وجع الدماغ اما الاباء الذين يريدون لاولادهم النجاح فعلا فانهم يستمتعون بالصبر على تربيتهم فان اشد انواع الاهمال هو اهمال الاهل ,

والتعلل بلانشغال, ولايحسبن الرجل انه اذا كان داعيا ماهرا, يعمل فى خدمه الدين والاسلام من وجهة نظره ثم اذا نظرت لداره واولاده تعرف كم هو بعيد عن تيار المسلمين وتدرك كم ان افكاره تكاد لاتلتقى اطلاقا مع موكب الناجحين من المسلمين . فلا هم ناجحين ولاهم فى مركب الدعاه المخلصين .

بقى لنا هنا ان نستعرض الاحتمالين الثالث والرابع وهما:

3 اناعاوز فلوس كتير علشان احوشها .

4 انا عاوز فلوس كتير علشان اشتري اى حاجه انا عاوزها .

لم تكن تلك الامثله الاربعه على سبيل الحصر بل هى على سبيل المثال والامثال غيرها كثيره , والصدف هنا ليست استعراض نماذج الاسئله فقط بل اعطاء نموذج عملى على كيفيه تكوين منهجيه للتفكير عند الطفل .

هذه المنهجيه فى التفكير هى التى ستمكن اطفالنا من مواجهه الحياه بعد ذلك بحلوها ومرها وهى التى ستساعدهم على اختيار افضليه معينه نابعه من اختياراتهم والاجمل والار وع من هذا كله هى التى ستجعل اطفالنا من اصحاب الشخصيات القويه ذات القرارات الواضحه النابعه عن افكار راسخه ومعتقدات ثابته .

- الإعلانات -